Ebo tar den uppkomna situationen på stort allvar och vi beklagar att denna kan ha skapat oro hos Er hyresgäster. Ebo tar fullt ansvar för det som har hänt och att vi kommer att göra det som krävs för att gå till botten med problemen snarast möjligt efter semesterperioden.
Vi avser att klarlägga hur utbredd problematiken med fukt i golven är i samtliga lägenheter på bottenplan i Nya Sallerup genom fuktmätningar samt också genomföra särskilda mätningar för att få ett bättre grepp om förekomsten av ammoniak i inomhus luften.
I detta arbete kommer vi att ta hjälp av Miljö- och Samhällsbyggnadsnämnden på Eslövs Kommun men också att anlita extern expertis.
Nya Sallerup byggdes åren 1980-82 som ett av de sista miljonprogrammen i Eslöv. Man använde den teknik och de material som var gängse under denna period däribland flytspackel som innehöll kasein. Det visade sig långt senare på 1990 talet att kasein i kombination med fukt över tid bildar ammoniak som kan upplevas som obehagligt i en inomhus miljö. Flytspackel med kasein förbjöds år 1983.
Ebo har tidigare erfarit att det funnits vissa problem med fukt i några lägenheter på bottenplan. Genom åren har dessa problem succesivt åtgärdats i ett antal lägenheter vilket skett genom att man lagt in nya ventilerade golv. Särskilt i början av 1990-talet gjordes många lägenheter vid. Det senaste ventilerade golvet lades in 2008. Efter detta har det inte varit något fall med fukt i Nya Sallerup som föranlett byte av golv.
I det nu aktuella fallet har vi kommit överens med hyresgästen om flytt till en ersättningslägenhet medan vi sanerar den nuvarande bostaden. Därefter flyttar hyresgästen åter till den ordinarie lägenheten. Ebo kommer att hjälpa till med allt som krävs för ersättningsboendet som t.ex. flytt.
Så snart Ebo har hela bilden klar med förekomst av fukt- och ammoniak problem i Nya Sallerup så kommer vi att presentera en åtgärdsplan för alla hyresgäster som är berörda och ordna ett informationsmöte dit ni alla är välkomna. Här kommer givetvis finnas svar på hur vi agerar i de fall där en hyresgäst är orolig eller har upplevt besvär som kan relateras till fukt och flytspackel men även hur praktiskt löser det hela så alla vet vad som gäller.
Vår ambition är att vara klara med åtgärdsplanen och kunna lämna information om denna under augusti månad.
Är det ändå någon som känner oro så är Ni som hyresgäster givetvis välkomna att höra av Er på de vanliga telefonnummer där ni kan nås oss.
Än en gång vill jag poängtera att Ebo tar fullt ansvar för det som har hänt och att vi kommer att göra det som krävs för att gå till botten med problemet.
Eslöv 2016-07-25
Joakim Ahlin
VD