Till varje lägenhet brukar följa tre nycklar och taggar där det finns digital bokning av tvättstuga eller miljöhus eller entrédörr som öppnas med tagg. Behöver du fler nycklar eller taggar kan du kontakta din kundvärd för att eventuellt beställa fler mot en kostnad.
När du flyttar in
Nyckelutlämning sker på vårt kontor efter avtalad tid med en av våra kundvärdar. När du hämtar dina nycklar ska du visa ditt hyresavtal, legitimation samt kvitto på att första hyran är betald.
Om du behöver låna grindnyckel för att komma in med bil på bostadsområdet tar vi ut en depositionsavgift på 500 kronor. Återlämnas inte grindnyckeln inom angiven tid tar vi ut en avgift på 1500 kronor. Grindnyckeln hämtas och lämnas i receptionen på vårt kontor under ordinarie öppettider.
Fel på låset, utelåst eller tappat nycklar
Gör felanmälan om det har uppstått ett tekniskt fel på låset till din lägenhet, tvättstugan eller annat utrymme som du har tillgång till. Vid akuta fel utanför arbetstid: ring Securitas på tel. 010-470 51 55.
Har du låst dig ute eller tappat dina nycklar/tagg måste du själv kontakta och bekosta en låssmed. Tänk på att låssmeder kräver legitimation och bevis på att du är lägenhetsinnehavaren. Informera Ebo om det inträffade via felanmälan.
Lämna nycklar när du flyttar
Samtliga nycklar som du kvitterat ut måste lämnas tillbaka när du flyttar. Om inte alla nycklar lämnas in blir du skyldig att betala. Nycklarna lämnas i samband med besiktningen. Nycklar får inte överlämnas direkt till den nya hyresgästen.
Serviceläge
I flera av våra lägenheter finns möjlighet att ställa ditt lås i serviceläge. På så sätt kan vi eller någon av våra entreprenörer komma in i din lägenhet när du behöver hjälp med något, men inte själv har möjlighet att vara hemma. Vi har två typer av låssystem som du ställer in serviceläget på olika vis:
1. Traditionella lås: Du ställer låset i serviceläge genom att vrida nyckeln lite längre motsols än normalt, så att den pekar på 10 på en urtavla. Därefter tar du nyckeln ur låset och serviceläget är därmed aktiverat.
2. Iloq-system (nyckel kombinerad med tagg): På insidan vid vredet finns en on/off-knapp som du ställer i "on-läge" när du ska aktivera serviceläget. Glöm inte att du efter servicebesöket ska ställa om knappen till "off-läge" igen.