Byte av teknisk utrustning

Viss teknisk utrustning, så som tjänstefördelare/mediaomvandlare, behöver bytas i flertalet av våra lägenheter för att du som boende skall kunna nyttja de nya valen. Byte kommer ske under perioden februari-april.

Beroende på vilka tekniska förutsättningar som finns där just du bor behövs olika åtgärder:

  • Du har redan rätt utrustning
    Det finns ett stort antal lägenheter som redan har den senaste utrustningen och dessa lägenheter kommer varken få teknikerbesök eller en avi om att hämta ut något paket från sitt närmaste postombud.

  • Ny teknisk utrustning behövs installeras av tekniker
    De hyresgäster som bor i lägenheter där en tekniker måste installera eller byta ut tjänstefördelare/mediaomvandlare, kommer att bli uppringda för tidsbokning av tekniker.

  • Ny teknisk utrustning skickas till dig på posten
    De hyresgäster som bor i lägenheter där tjänstefördelaren/mediaomvandlare inte behöver kopplas in av en tekniker, kommer att få en avi från Schenker, DHL eller Postnord om att hämta ut ett paket. Paketet innehåller en tjänstefördelare/mediaomvandlare som du själv kopplar in. Har du frågor om hur du kopplar in den nya utrustningen kan du ring Telias support på 010 - 130 79 99 (måndag till fredag 08:00-17:00).

Om du avser att fortsätta att endast titta på det analoga tv-utbudet (och inte bor i Billinge, Hurva, Harlösa, Flyinge, Stehag eller Löberöd) efter tv-bytet i maj, så kan du strunta i att koppla in den uthämtade mediaomvandlaren och bara förvara den i lägenheten till nästa hyresgäst, då utrustningen tillhör lägenheten.

Beställ digital-tv-box från Telia från och med den 1 april

Från och med den 1 april kan du beställa hem din digital-tv-box från Telia. Denna behöver du för att kunna se det tv-utbud som ingår för dig som boende. En box från Telia ingår gratis tillsammans med kanalgrundutbudet på 19 kanaler.

Tillsammans med Telias digital-tv-box får du även tillgång till samtliga kanalers playtjänster. Detta innebär att du kan titta på programmen när du vill på din surfplatta, dator eller mobil. Boxen du får gratis från Telia är inte inspelningsbar men programmen finns sparade i playtjänsterna mellan 7 till 30 dagar beroende på kanal och program.

Information om hur du aktiverar dina Telia-tjänster och beställer din digital-tv-box

Du kan även ringa till telefon 90 200 och göra din beställning.

Dina befintliga bredbandstjänster kommer inte att påverkas av uppgraderingen och kommer att fungera precis som vanligt.