Frågor och svar
Information
Den här webbplatsen behöver lagra så kallade kakor (cookies) på din dator för att fungera. De finns två typer av kakor, temporära och permanenta. De kakor som den här webbplatsen behöver är av temporär natur och rensas bort när du stänger din webbläsare. För att kunna lagra undan att du accepterar kakor måste webbplatsen dock skapa en permanent kaka för den här webbplatsen för att lagra att du accepterar användning av kakor även vid kommande besök hos oss. För att kunna använda webbplatsen behöver du acceptera att vi lagrar undan kakor på din dator.
Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!
-
-
Hur söker jag parkering, garage eller förråd?
-
-
Parkering och garage söker du hos Securitas. De tecknar kontrakt, tar emot uppsägningar, aviserar avgifter, sköter parkeringsövervakning och åtgärder. Kontakta Securitas: parkering@securitas.se eller tel. 010-470 10 57 telefontid tis-tors, kl 9-11
Gå direkt till Securitas
Extra förråd kan du söka under Mina Sidor. Om du inte har tillgång till dator kan du ringa våra kundvärdar så hjälper de dig att registrera din ansökan. Kundvärdarna har telefontid vardagar 8.00-10.00.
-
-
Vem byter trasiga lysrör och lampor i lägenheten?
-
-
Det är du som hyresgäst som ansvarar för att byta lysrör där det finns, glödlampor i plafonder, lampor i spis, kylskåp och badrumsskåp. Börjar lysröret i badrummet eller köket blinka är det dags att byta till ett nytt. Ett lysrör håller i ungefär tre år och ett blinkande lysrör innebär en ökad brandrisk, så byt det så fort du har möjlighet.
Skruva loss det gamla lysröret och ta med det när du ska köpa nytt. Skruva också loss glimtändaren som sitter intill. Glimtändaren ser ut som en liten propp och den behövs för att lysröret ska tändas. Byt både lysrör och glimtändare samtidigt. Stäng av strömmen till lampan innan du tar bort lysrör och glimtändare och tänk på att vrida lysröret försiktigt eftersom det är ganska skört.
-
-
Mina persienner är trasiga, vem ska stå för reparationen?
-
-
Persienner ingår inte som standard enligt hyresavtal, men ofta sitter persienner kvar i lägenheten sedan tidigare. Byte eller lagning av persienner bekostas därför av hyresgästen själv. Vi har några få nya fastigheter där persienner ingår i lägenheten, men även här är det hyresgästens ansvar att stå för eventuella reparationer.
-
-
Hur beställer jag tillval och hur lång tid tar det innan jag får det?
-
-
Kontakta en kundvärd om du vill beställa tillval. Vi börjar med att utreda vilka tillval som är möjliga att få i din bostad. Av byggtekniska skäl kan vi inte erbjuda samtliga tillval i alla lägenheter. När vi vet vilka tillval som fungerar i din bostad skickar vi ett tillvalsavtal till dig för signering. Efter att du har signerat avtalet och returnerat det till oss kan vi göra en beställning. Hur lång tid det tar beror helt på hur marknaden ser ut, vissa saker kan vi få fram snabbt medan annat kan innebära vissa väntetider. Under pandemin har vi haft mycket långa leveranstider på det mesta av våra tillval. Hyreshöjningen läggs på först efter att installationen är genomförd.
-
-
Jag har en uteplats, vem ska sköta den?
-
-
Det är du som hyresgäst som ansvarar för skötseln av din uteplats och eventuell tillhörande trädgård. Vi vill att våra områden och kvarter ska vara trivsamma för både hyresgäster och besökare. För allas trevnad ska därför gräs och häckar klippas. Hyresgästerna ska klippa gräset inom den egna trädgården och insidan av häckar. Höjden och utsidan på häckar mot gång/väg klipps av Ebos personal. Uteplatsen får inte användas som upplag för sopor eller saker som ska kastas. Ebo har för närvarande ingen tjänst där vi kan erbjuda skötsel av uteplats, men det finns andra entreprenörer i kommunen att anlita om du behöver hjälp med din uteplats.
-
-
Jag har blivit av med min hyresavi. Hur gör jag för att kunna betala hyran?
-
-
Om du är registrerad på Mina Sidor kan du logga in där för att se alla uppgifter, inklusive ocr-nummer, som du behöver för att kunna betala. Du kan även kontakta oss på info@ebo.se eller ringa vår växel på tel. 0413-59 94 00.
-
-
Vad händer om jag inte betalar min hyra i tid?
-
-
Om du inte betalar din hyra i tid, får du ett inkassokrav efter ett par dagar. Dessutom tillkommer en avgift på 180 kr och dröjsmålsränta. Efter att ärendet överlämnats till inkassoföretaget Intrum, kommer du att hänvisas direkt dit med eventuella frågor. Om du fortfarande inte har betalat går ärendet till slut vidare för avhysning och betalningsföreläggande. Även vid upprepade förseningar riskerar du att förlora din hyresrätt.
-
-
Vad gäller om vi är två som står på avtalet och min partner vill säga upp sin del av avtalet?
-
-
Om en part vill säga upp avtalet innebär det att avtalet upphör. Om ena parten vill behålla lägenheten undersöker vi om personen i fråga har tillräckligt lång boendetid och ekonomiska förutsättningar för att få ett eget avtal på bostaden. I den här frågan kan svaren skilja mycket från fall till fall, kontakta en kundvärd för att få svar på hur det förhåller sig i just ditt fall.
-
-
Har ni digital uppsägning?
-
-
Du kan säga upp ditt hyresavtal genom att logga in på Mina sidor, välj ”Säga upp hyresavtal” i listan till vänster. Kontrollera noga att din e-postadress stämmer då du får en uppsägningsblankett i din e-post (tänk på att titta i din skräppost om du inte får blanketten). Blanketten öppnar du och signerar med ditt Bank ID för att fullfölja uppsägningen.