Nycklar och låssystem

Till varje lägenhet brukar följa tre nycklar och dessutom taggar där det finns digital bokning av tvättstuga, miljöhus eller entrédörr som öppnas med tagg. Behöver du fler nycklar eller taggar kan du kontakta en kundvärd för att beställa fler mot en kostnad.

När du flyttar in

Nyckelutlämning sker på Ebos kontor efter avtalad tid med en kundvärd, alternativt i lägenheten om ni har avtalat om det. När du hämtar dina nycklar ska du visa ditt hyresavtal, legitimation, kvitto på att första hyran är betald samt papper på tecknad hemförsäkring.

Vid lån av grindnyckel för att köra in på bostadsområdet tar vi ut en depositionsavgift på 500 kr som betalas i receptionen (vi tar både Swish och kontanter). Nyckeln hämtas/lämnas senast efter två veckor på vårt huvudkontor under ordinarie öppettider. För nycklar som inte återlämnas inom angiven tid tar vi ut en avgift på 600 kr/påbörjad vecka.

Fel på låset, utelåst eller tappat nycklar

Gör en serviceanmälan hos Ebo om det har uppstått ett tekniskt fel på låset till din lägenhet, tvättstugan eller annat utrymme som du har tillgång till. Vid akuta fel utanför kontorstid:
Kontakta Jouranmälan tel. 010-470 51 55

Har du låst dig ute eller tappat dina nycklar/tagg måste du själv kontakta och bekosta en låssmed. Tänk på att låssmeder kräver legitimation och bevis på att du är lägenhetsinnehavaren. Informera Ebo om det inträffade via serviceanmälan.

Lämna nycklar när du flyttar

Samtliga nycklar som du kvitterat ut måste lämnas tillbaka när du flyttar. Om inte alla nycklar lämnas in blir du ersättningsskyldig. Nycklarna lämnas i samband med besiktningen. Nycklar får inte överlämnas direkt till den nya hyresgästen.

Lås i serviceläge

I flera av våra lägenheter finns möjlighet att ställa ditt lås i serviceläge. På så sätt kan vi eller någon av våra entreprenörer komma in i din lägenhet när du behöver hjälp med något, men inte själv har möjlighet att vara hemma. Vi har två typer av låssystem där du ställer in serviceläget på olika vis:

1. Traditionella lås: Du ställer låset i serviceläge genom att vrida nyckeln lite längre motsols än normalt, så att den pekar på 10 på en urtavla. Därefter tar du nyckeln ur låset och serviceläget är därmed aktiverat. 

2. Iloq-system (nyckel kombinerad med tagg): På insidan vid vredet finns en on/off-knapp som du ställer i "on-läge" när du ska aktivera serviceläget. Glöm inte att du efter servicebesöket ska ställa om knappen till "off-läge" igen. 

 

 

En hand som sträcker fram en nyckelknippa

Bild: Pixabay